Perhe-elämää, sisustusta ja käsitöitä. Ihmeellistä arkea, innostusta ja väsyneitä öitä.

perjantai 10. tammikuuta 2014

Suomen kielen ammattilainen




Minä rakastan suomen kieltä. Olen aina rakastanut. Jo peruskoulussa halusin siitä ammatin, mutta se tuntui vain luvattoman mielenkiintoiselta harrastukselta. En antanut mielihalulleni valtaa, vaan opiskelin ensin tekniikkaa pari vuotta, kunnes tajusin, että kielen parissa haluan tehdä työni. En ole katunut valintaani koskaan. Rakastan sitä työtä, johon olen kouluttautunut.

Otan puheeksi tämän asian heti alkuunsa, koska tiedän joidenkin lukijoiden ehkä tunnistavan minut ammattini kautta ja kiinnittävän huomiota mahdollisiin kielivirheisiin. Blogissani haluan kuitenkin elää eri tavalla kuin opetan! Aion antaa ajatusten virrata ja sanojen tulla kerrankin ilman kirjoitusasun tarkistuksia. Kyse on kuitenkin ilmiöstä, josta olen oppilaillenikin kertonut usein heidän kysyessään kielioppiasioiden tärkeydestä. Kielen sääntöjä saa rikkoa vain taitava kirjoittaja, joka tietää rikkoessaan rikkovansa niitä. Silloin voidaan ajatella, että on kyse tekstiin sopivasta tyylittelystä.

On hyvin harmillista, että kielenvastaisuuksia ilmenee nykyisin monissa yhteyksissä. Suomen kieli on kuitenkin elävä kieli, joka kestää satunnaiset kömmähdykset. Kieli elää ja kehittyy käyttäjien mukana. Jos jokin sääntö toistuvasti ja lähes aina rikotaan, voidaan se lopulta mahdollisesti muuttaa. Kenenkään yksittäisen kielenkäyttäjän myötä se tuskin kuitenkaan tapahtuu. Nauttikaamme kauniista kielestämme, joka ei ole maailman mittakaavassa pieni kieli alkuunkaan, vaikka niin joskus kuulee puhuttavan.

Blogissani minä aion siis nauttia kielestä. Aion tehdä tyylikokeiluja ja päästää sanojen aarreaittani oven aukeamaan. Älkää siis, hyvät lukijani, tuomitko minua virheitteni tähden. Älkää syynätkö punakynällä ja ajatelko, että nyt tuli moka. Paha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti